FAQ - Vanliga frågor om biljetter och arenabesök

Har du frågor om våra biljetter, evenemang eller arenor? Då hittar du svaret här. Hittar du ändå inte svaret på din fråga? Mejla oss på eventinfo@gotevent.se så hjälper vi dig gärna.

Du kan välja att gå direkt till den kategori som din fråga gäller: 
Rökförbud på våra arenor 
Om biljetter och evenemang
Besöka Scandinavium
Besöka Ullevi
Besöka Gamla Ullevi
Besöka Bravida Arena
Besöka Frölundaborg

Hittar du inte svaret på din fråga? Mejla oss på eventinfo@gotevent.se så hjälper vi dig gärna.

Om biljetter och evenemang


Från och med den 1 juli 2019 gäller den nya tobakslagen
Lagen innebär att det inte är tillåtet att röka på arenan eller vid evenemangsområdet. Läs mer här.

Hur arbetar Got Event med säkerheten på sina arenor?

Tryggheten för besökarna på våra arenor är alltid en prioriterad fråga. Exakt hur vi arbetar med säkerheten är tyvärr ingenting som vi kan kommentera.
Det är arrangören som har huvudansvar för säkerheten inför och under ett evenemang. Vi arbetar tätt tillsammans med arrangören och berörda myndigheter inför och under varje evenemang.

 

Varför är det 13-årsgräns på vissa evenemang?
Enligt svensk lag får inte barn under 13 år utsättas för ljud över 110 dB, därför att ett barns hörsel är känsligare än hos en vuxen person och därför lättare kan få en hörselskada. 

 

Vem bestämmer om det ska vara 13-årsgräns på ett evenemang?
Det är arrangören. Ska barn under 13 år besöka evenemanget måste ljudnivån anpassas.

 

Varför kan inte jag som förälder ta ansvar för mitt barns hörsel när vi går på en konsert?
Därför att lagstiftaren lägger allt ansvar på arrangören.
Här kan du läsa mer utförligt om 13-årsgräns.

 

Har vakterna rätt att neka inträde till arenan om man inte kan styrka sin ålder?Ja. Vakterna har rätt att kräva giltig id-handling om de bedömer att personen är under 13 år. Kan man inte styrka sin ålder har de rätt att neka inträde till arenan.

 

Vad är giltig id-handling för en 13-åring?
Giltig id-handling är id-kort eller pass. Det går också bra att skriva ut ett personbevis via Skatteverkets hemsida.

 

Vilka öppettider har Got Event Biljett?
Vi har öppet måndag-fredag kl. 10:00 - 17:00. När vi har biljettsläpp till evenemang på våra arenor öppnar biljettkassan i regel 09.00. Samma dag som konsert eller show öppnar vi 12.00. Vid idrottsevenemang öppnar vi 3 timmar innan evenemanget börjar. Du hittar oss på Valhallabadet, Valhallagatan 6 i Göteborg.

 

När är det tillåtet att börja köa utanför biljettkassan på Scandinavium vid biljettsläpp?
Det är tillåtet att börja köa kl. 07:00 samma dag som biljetterna släpps. Oftast är det artistens fanklubb som organiserar kösystemet.

 

Vad kostar biljetterna? 
Priset varierar beroende på evenemang och kategori. På respektive evenemangssida hittar du mer information om vad biljetterna kostar.

 

Kan jag betala med kort?
Ja, hos Got Event Biljett kan du betala med alla betalkort (utom Diners Club). Från och med den 1 januari 2016 kan du endast betala med kort hos oss. Alltså: vi tar inte emot kontanter i Scandinaviums biljettkassa.

 

Kan jag köpa presentkort hos Got Event Biljett?
Ja, du kan köpa presentkort som gäller till alla evenemang vi säljer biljetter till. Presentkorten kan endast lösas in hos oss på Got Event Biljett (Scandinaviums biljettkassa).

 

Var kan jag hämta ut bokade biljetter?
Du kan hämta ut bokade biljetter hos oss på Got Event Biljett (Scandinavium). Dessutom kan du hämta ut bokade biljetter hos alla biljettombud. Klicka här för en lista över alla biljettombud. Tänk på att eventuella rabatter oftast bara kan nyttjas hos Got Event Biljett.

 

Vad är serviceavgift?
Serviceavgift är en avgift som vi tar ut för att täcka våra kostnader för vårt biljett- och försäljningsnät. Vid inställt eller flyttat evenemang återbetalas ej denna serviceavgift.

 

Har alla återförsäljare samma platser att sälja som Scandinavium har?
Ja, återförsäljare/ombud har tillgång till samma platser som vi på Got Event Biljett.

 

Köper Got Event Biljett tillbaka mina biljetter om jag inte kan gå?
Nej, vi köper inte tillbaka biljetter.

 

Ersätter Got Event Biljett borttappade biljetter?
Nej, vi har tyvärr ingen möjlighet att ersätta borttappade biljetter. Biljetterna är en värdehandling.

 

Jag har köpt biljett i andra hand, kan ni på Got Event Biljett se om den är äkta?
Nej, det kan vi tyvärr inte. Först när biljetten skannas vid själva inpasseringen till arenan går det att avgöra om biljetten är äkta eller inte. Vi rekommenderar därför att du alltid köper biljetter hos Ticketmaster eller auktoriserade biljettombud.

Här kan du läsa mer om viktig information om din biljett.

 

Vilka rabatter finns det till evenemang, för till exempel barn, pensionärer, grupper eller studerande?
Det är olika från evenemang till evenemang. Ring Ticketmaster på 0771-70 70 70 eller maila eventinfo@gotevent.se så hjälper vi dig med rätt svar för det evenemang som du är intresserad av.

 

Vilken ålder gäller för barn- och ungdomspriser?
Det är olika från evenemang till evenemang. Se respektive evenemang för att få reda på vilken ålder som gäller för att få barn- och ungdomspriser.

 

Vilka hålltider har evenemanget? När börjar och slutar det?

Du hittar aktuella tider på respektive evenemangssida. Hålltider får vi i regel veta först några dagar innan evenemanget, och vi publicerar dem då på respektive evenemangssida. Observera att vi inte kan meddela en exakt sluttid för evenemang. Ta för vana att besöka evenemangssidan, där kan information uppdateras ända fram till evenemangsstart.

 

När är insläppet till evenemanget?
Det varierar beroende på evenemang. Närmare evenemanget finns ytterligare information på respektive evenemangssida. Ta för vana att besöka evenemangssidan, där kan information uppdateras ända fram till evenemangsstart.

 

Får jag ta med mig kamera in på arenan vid evenemang?
Systemkamera eller annan professionell ljud- och bildinspelningsinstrument får inte tas med in på arenan. Mobilkamera eller liten kompaktkamera är tillåten. Avser du att använda bilderna för kommersiellt bruk måste du vara ackrediterad fotograf under evenemanget. 

 

Får jag ta med mig min hund?
Nej, tyvärr inte. Endast ledarhundar är välkomna på våra arenor.

 

Vad händer om ett evenemang blir inställt?
Vid inställt evenemang går vi ut med återköpsinformation via våra sociala medier och nyhetsbrev till alla som köpt biljett via email.

 

Hur tar jag mig enklast till arenan?
Vi uppmanar dig att i möjligaste mån åka kollektivt, cykla eller gå till evenemanget. Hitta närmaste resväg med hjälp av Västtrafik reseplanerare.

 

Vad gör jag om jag är missnöjd med platserna eller något annat på evenemanget?
Ibland kan sikten från en viss plats skymmas av exempelvis teknik eller annan scenutrustning som tillkommit under den gästande produktionens scenbygge. I sådant fall eller vid andra problem med dina platser bör ni snarast söka upp en värd som kan hjälpa er lösa problemet. Eventuella klagomål ska alltid framföras på plats till Scandinaviums värdar. Efter genomfört evenemang betraktas platserna som godkända av dig som besökare. 

 

Vart kan jag vända mig om jag har synpunkter eller klagomål?
Kontakta alltid vår personal på plats med dina synpunkter. Du hittar dem i anslutning till arenasektionerna. För ytterligare synpunkter/frågor kontakta
eventinfo@gotevent.se