Utan lokalvård inget jubel
Det var när Agneta Jovanovic hörde jublet genom väggen som hon kände att Scandinavium var arbetsplatsen för henne. Idag, nästan 20 år senare njuter hon fortfarande av publiken på arenorna.
Artikel publicerad januari 2020.
SM-final 2003 och Frölunda slår Färjestad med 4–3. Agneta Jovanovic städar inne på Svenska mässan och hör de över 12 000 i publiken hylla sina hjältar genom väggen.
– Det var så mäktigt att jag ryser fortfarande i hela kroppen när jag tänker på det, säger Agneta Jovanovic. Det var här på Scandinavium jag började jobba så mitt hjärta kommer nog alltid slå lite extra för den här arenan, säger hon.
Scandinavium, Gamla Ullevi och Ullevi är tuffa arenor att städa på grund av trapporna. Den arena som är lättast att städa är Bravida Arena, där Agneta Jovanovic fick framföra önskemål vid planering och utformning av arenan som invigdes 2015.
– Bravida har ju inga trappor till toaletterna utan de ligger placerade runt om plan. Det kändes jättebra att få vara med och tycka till och nu är Bravida också vår mest lättstädade arena, säger Agneta Jovanovic.
De snabba resultaten inom städningen är en viktig drivkraft för Agneta Jovanovic. Och snabba resultat får man även utan en massa kemikalier förklarar hon. Teamets hållbarhetsarbete kring miljö har tagit stora steg på senare år. Förra året gick de från tre olika sorters rengöringsmedel till en enda sort som används till alla ytor.
– Många överdoserar när de städar men vi i teamet spär ut medlet med vatten och det är förstås bättre både för miljön och plånboken, säger hon.
De tuffaste städningarna är dagen efter att lagen med störst och trognast publik har spelat. Blåvitt på Gamla Ullevi eller ett fullsatt Scandinavium efter till exempel en hockeymatch tar en heldag för teamet, bestående av 15 personer. Allra värst är det om Frölunda förlorar.
– Då är det jättestökigt. De är arga i publiken och stökar ner mer. Det ligger matrester och popcorn överallt på läktarna, säger hon.
Många i publiken tar med sig skräpet ut och källsorterar det men fortfarande är det många som bara släpper det rakt ner, något hon försöker blunda för om hon själv sitter i publiken. Melodifestivalen innebär fjädrar och popcorn medan besökarna på festivalen Summerburst på Ullevi lämnar kvar tusentals små förpackningar som sponsorerna delar ut. Men utan publiken inget jubel och det var ju trots allt jublet som lockade henne till jobbet.
– Jag trivs jättebra med det jag gör och när det jublas på arenorna runt om i stan känner jag fortfarande, efter alla år, samma härliga känsla, säger Agneta Jovanovic.