Ullevi – göteborgarnas egen älskling
VM-final, allsvenska guld och Gothia cup. Många göteborgare har minnen från Ullevi. Även om fotbollens roll blir allt mindre så vårdas gräset ömt mellan de stora konserterna.
Artikel publicerad januari 2020.
Förra året besökte nästan 200 000 personer någon av konserterna på Ullevi. Störst publik hade Metallica med över 64 000 besökare. En av dem som kanske sett flest konserter på Ullevi är platschefen själv, Magnus Wikström. Redan 1982, samma år som Rolling Stones gjorde Nordens första utomhuskonserten på just Ullevi, började han som 18-åring att jobba på arenan. Han har inga problem med att Ullevi fylls av mer och mer musik. Ett av Magnus Wikströms starkaste minnen är när han gick upp snett bakom scen på en av Bruce Springsteens konserter.
– Jag såg inget av Springsteen men däremot såg jag hela publikhavet. När jag tittade ut över den leende folkmassan kände jag att det är rätt häftigt ändå att jobba med det här, säger han.
– Ullevis överlevnad hänger ju på att folk vill gå på konserter. Det skapar också ett band mellan besökarna och Ullevi och då tror jag arenan får finnas kvar även i framtiden.
Men evenemangen är förstås också den stora utmaningen för gräset. 3 000 stora vita plastbrickor pusslas ut över planen och täcker gräset inför varje evenemang. Men de får inte ligga för länge, då mår inte gräset bra. Efter Monster Jam i juni 2019 hade gräset nästan kvaddats helt. 30 centimeter grus och fyra ton tunga monstertruckar på försommaren, precis när gräset ska sätta igång och växa var förstås en prövning för planen.
– Gräset såg ut som hö så vi monterade en stor sopborste på frontlastaren och sopade bort allt dött gräs, säger Magnus Wikström.
Vid sådana tillfällen händer det att Magnus Wikström ringer upp extern expertis, en grässpecialist från England som anlitas vid både VM och OS för att optimera gräset.
– Man vill ju alltid ha bättre gräs och då är det bra att kunna konsultera en duktig agronom, säger Magnus Wikström.
Om han fick önska skulle han gärna se mer fotboll på Ullevi.
– En fullsatt arena tio minuter innan match, allt är rent och kliniskt perfekt, då känner jag att vi har gjort allt vi kan. Det gillar jag. Arenan saknar ju ett hemmalag men jag tror inte att någon av våra fotbollsklubbar flyttar hit igen, säger han.
Därför behöver arenan nya kunder, genom åren har Ullevi inhyst sporter som crossfit, cykelgirot, skidor och hockey. Evenemang som erbjuder helt nya utmaningar för Magnus Wikström och hans team. Att förbereda och återställa en arena av Ullevis storlek kräver förstås resurser. Varje år passerar många timanställda, feriearbetare och praktikanter genom Ullevis grindar. En möjlighet för Got Event att skapa instegsjobb och ta socialt ansvar.
– Vi har en hel del praktikanter och jag tycker absolut att vi har en jätteviktig roll i att få unga killar och tjejer att tro på både sig själva och på Sverige genom att jobba här hos oss, säger Magnus Wikström.